perjantai 18. maaliskuuta 2016

Älä unohda aamupala

Coconut Flour Porridge is a simple warming breakfast that's read in minutes. | low carb, gluten-free, paleo, keto, thm | LowCarbMaven.com:
Pinterest

Aamiainen on päivän tärkein ateria myös laihduttajalle. Sen merkitys on suuri niin ruokahalu kuin energiantasonkin säätelijänä päivän mittaan.

Syö aamiainen, vaikka ruoka ei aamulla oikein maittaisikaan. Jos aamiainen on jäänyt väliin, väsyt aamupäivän aikana, ja makeita mielihaluja on vaikea vastustaa. Aamiainen käynnistää myös aineenvaihdunnan.

Tukeva aamiainen, johon kuuluu runsaasti hiilihydraatteja ja proteiineja sekä vähän rasvaa, ehkäisee ylimääräisten kalorien nauttimista päivän mittaan. On havaittu, että kun aikaisemmin aamiaisen yli hypännyt alkaa syödä oikealla tavalla kokoonpannun aamupalan, rasvan osuus  hänen päivän mittaan nauttimastaan energiasta putoaa automaattisesti. Lisäksi ruokahalun säätely tehostuu niin, että moni laihtuu muutaman kuukauden kuluessa ilman muita ponnistusta.

Aamiainen kootaan täyttävistä, alhaisen energiatiheyden ruoka-aineista, joiden rasvaenergiaprosentti on alhainen. Energiatiheyteen vaikuttaa sekin, missä muodossa ruoka-aineita nautitaan. Esimerkisi kaurahiutaleiden täytävyys paranee, kun ne keitetään puuroksi (1 osa kaurahiutaleita, 2 osaa vettä), ja niiden energiatiheys laskee samalla kolmennekseen kuiviin hiutaleisiin verrattuna. Veteen keitetty kaurapuuro onkin erinomainen aamiaisruoka: se täyttää mahan ja pitää verensokerin tasapainossa pitkään, ja elimistö saa siitä monenlaisia tärkeitä ravinto- ja suojaravintoaineita. Muita täyttäviä ja kylläisenä ptäviä aamiaisruokia ovat rasvattomat hedelmäjogurtit ja tuoreet hedelmät. Myös kuitupitoiset lesemurot ja täysjyväleipä sopivat laihduttajan aamiaispöytään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Terveellinen aamupala

Kaurapuuroa, raejuustoa (rasvaton) ja mustaherukkaa Terveellinen aamupala on monelle todella hankalaa. Miksi kannattaa syödä aamupala...