sunnuntai 11. maaliskuuta 2018

11 Asiaa, miksi avokado hyvää

NEW on the blog: A guide to healthy fats in your diet!   Photo by Cook Republic
(nutritionstripped.com)

Tiedätkö! Avokado on nimittäin erittäin monikäyttöinen ja terveellinen hedelmä, jota voi laittaa salaattiin tai napostella sellaisenaan tai smoothie joukkoon.

Avokado on terveyspommi. Avokadoja ei kannata skipata ja siihen on monta hyvää syytä syödä.



1. Auttaa pitämään painon kurissa
- Avokadossa on runsaasti rasvaa joka on mainio valita lautaselle, sillä se sisältään antioksidantteja ja ehkäisee tulehduksia, mitkä on molemmat linkitetty tutkimuksissa painonhallintaan. Tuoreen tutkimuksen mukaan avokadoa syövät painoivat vähemmän ja omasivat kapeamman vyötärön kuin avokadoja syömättömät siitäkin huolimatta, että molemmilla syöty energiamäärä oli sama.

2. Suojaa sydäntä 💓
- Avokadon sisältämät rasvat auttavat madaltamaan huonoa kolesterolia ja nostamaan hyvää,  mikä auttaa ehkäisemään sydänsairauksia. Myös avokadon sisältämä kalium suojaa sydäntä ja verisuonia.

3. Auttaa ravintoaineita imeytymään
- Avokadon lisääminen ruokaa voi auttaa kehoa hyödyntämään muiden terveellisten ruokien antioksidantit paremmin.
Ohiossa tehdyn tutkimuksen mukaan avokadon lisääminen salaatteihin ja salsaan auttoi esimerkiksi karoteeneja imeytymään jopa 13 kertaa paremmin kuin ilman avokadoa. Toisen tutkimuksen mukaan taas avokadon yhdistäminen tomaattikastikkeeseen ja porkkanoihin paransi A- vitamiinin imeytymistä.

4. Auttaa ihon hyvinvointia
- Avokadossa on lukuisia iholle hyvää tekeviä ravintoaineita, kuten C-, E- ja B- vitamiineja, ja siksi sitä käytetään myös kosmetiikassa.
Avokadossa vitamiinit ovat hyvin imeytyvässä muodossa. Hedelmän rasva edistää rasvaliukoisen E- vitamiinin imeytymistä.

5. Lihakset 💪
- 100 grammassa avokadoa on 400 milligrammaa kaliumia, hivenen enemmän kuin banaanissa. Kalium osallistuu esimerkiksi nestetasapainon ylläpitoon ja hermoston ja lihasten toimintaan, joten avokado sopii hyvin osaksi liikkujan välipalaa. Nesteenpoistolääkkeet ja paha oksennus- tai ripulitauti voivat aiheuttaa tilapäisen kaliumin puutteen.

6. Syövän ehkäisyyn
- Avokadossa sisältään karotenideja, kasvien keltaisia ja punaisia väriaineita. Karotenoidit toimivat elimistössä antioksidantteina, jotka ehkäisevät solujen hapettumista. Tämä ominaisuus saattaa auttaa ehkäisemään sairauksia, joiden kehittymisen alkuvaiheeseen liittyy hapettumisreaktioita. Tällaisia ovat esimerkiksi sydän- ja verisuonitaudit ja jotkut syövistä.

7. Auttaa tasoittamaan verensokeria
-Avokado on kuitu pitoisuudeltaan kasvikunnan kärkikastia:
100 grammassa avokadoa on 6,7 grammaa kuitua.
Kuitu sitoo itseensä haitallista kolesterolia ja pitää veren sokerin tasaisena sekä ehkäisee joitain syöpätyyppejä.

8. Verisuonet
- Avokadossa on runsaasti pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa. Se alentaa huonoa LDL- kolesterolia ja vaikuttaa myönteisesti veren sokeri aineenvaihduntaa, sillä se tehostaa insuliinin toimintaa elimistössä. Seurantatutkimuksissa on huomattu, että runsaasti pehmeää rasvaa syövillä on muita pienempi riski sairastua muistisairauksiin.
Avokado sisältään vain vähän omega-3-sarjan rasvahappoa, joten se tarvitsee rinnalleen toisen pehmeän rasvan lähteen, kuten rypsiöljyn.

9. Huolehtii hiuksen hyvinvoinnista
Hiusten kostuttaminen avokadolla kyllästää ne proteiinilla ja vahvistaa hiusten rakennetta.
Sekoita kypsä, kuorittu avokado sekä teelusikallinen vehnänorasöljyä ja teelusikallinen jojoba- öljyä. Levitä pestyihin hiuksiin aina latvoihin saakka ja peitä suihkumyssyllä tai muovipussilla. Anna vaikuttaa 15- 30 minuuttia ja huuhtele huolellisesti.

10. Kivi on terveellinen
- Oho, jotkut syövät myös kiven!
Mutta eivät sentään sellaisenaan, vaan smoothie sekaan jauhettuna. Heillä on mielessään kiven antioksidantit ja kuidut- joita saa toki vähemmilläkin hampaankatkeamisriskeillä.

11. Sopii leivonnaisiin ja ruoanlaittoon
- Avokadon maku sopii myös suklaisiin leipomuksiin. Korvaa aluksi puolet reseptin rasvamäärästä avokadososeella, ja jos maku miellyttää, lisää määrää seuraavalla kerralla.
Myös esimerkiksi pastakastikkeen kerman voi korvata oliiviöljyllä notkistetulla avokadolla. Huomioi kuitenkin, että kuumentaminen vie avokadon pehmeää makua, joten lisää se vasta loppu vaiheessa ja käytä mietoa lämpötilaa.

lauantai 3. maaliskuuta 2018

Eroon makeahimoista

Oletko koskaan tarkistanut ravintosisältöä, kuinka paljon sokeria, rasvaa on levyssä piilee?
Oletko koukussa sokeriin? Mitä enemmän syöt sokeria, sitä enemmän sitä tekee mieli, jolloin kierre jatkuu.
Makeahimo voi johtua myös joidenkin ravintoaineiden puutteesta, kuten kylläisyyttä aiheuttavan proteiinin tai vitamiinien puutteesta. Syö monipuolista ravintoa 5-6 kertaa päivässä. Äläkä venytä ateriavälejä liian pitkiksi, äläkä mene kauppaan nälkäisenä. Jopa voi sortua huonoihin valintoihin.
Syö jokaisella aterialla:
  • proteiinia
  • hyvänlaatuista rasvaa
  • hyviä hiilihydraattia
  • Kasviksia ja vihanneksia
Kun syöt säännöllisin väliajoin, verensokeri ei heilahtele etkä tule syöneeksi ylimääräisiä herkkuja. Pidä mukanasi terveellistä välipaloja:
  • Rahkaa
  • Pähkinöitä
  • Hedelmiä
Aina kun mielesi tekee makeaa, juo vettä tai tee 15 minuutin ajan jotain muuta. Makeannälkä yleensä häviää tässä ajassa ja unohdat himon. Harrasta liikuntaa, liikunnan jälkeen ei tee mieli syödä makeaa ja pilata hyvää treeniä, vaan liikunta ainoasta vähentää makeahimoa.

Vaihda makeat herkut hedelmiin, kasviksiin ja pähkinöihin. Hedelmät sisältävät kuituja ja maistuvat makealta, mikä loistava korvike turhaa sokeria sisältäville herkuille. Pähkinät ovat oiva valinta leffaevääksi, voit napostella niitä samalla tavalla kuin irtokarkkeja. Dippaa porkkanaa sipsien sijasta. Saa porkkanoista huomattavasti enemmän C- vitamiinia kuin rasvaisista sipseistä.
Hyvää leffailtoihin varten
Älä osta kotiin herkkuja " pahan päivän varalle".
Tulet syöneeksi terveellisesti, kun jääkaapista löytyy vain terveellistä ja monipuolisia ruoka-aineita. Älä kiellä itseäsi kuitenkaan kaikkea. Pieni pala makeaa ei ole pahaksi, kunhan muistat hillityn määrän, jos kiellät jokaisen herkkupalan, voit repsahtaa jossain vaiheessa ja syödä makeaa mahan täydeltä.
On selvää, että makeanhimoista irti pääseminen vaatii itsekuria. Viikon tauon jälkeen huomaat kuitenkin kuinka mielesi ei tee enää mieli makeaa ja haluat syödä terveellisesti.
Hyvä olo tuntuu ja näkyy. Makeanhimosta eroon pääseminen tuottaa sinulle energisempää oloa ja kevyempää painolastia.

5 ASIAA RASVOISTA:

1. Rasvojen laatu tärkeämpää kuin määrä
Kiinnitä huomioita, että saat ravinnosta laadukkaita rasvoja. Erityisesti terveellisiä rasvoja ovat esimerkiksi omega-3-rasvat. Hyviä rasvoja saat mm. rasvaisesta kalasta, kasviöljystä, pähkinöistä ja siemenistä sekä avokadosta.

2. Vältä transrasvaa
Transrasvat syntyy, kun rasva kuumennetaan tai kovetetaan teollisesti. Monet einekset ja valmisleivonnaiset sisältävät osittain kovetettua tai kovetettua rasvaa, joten lue aina ainesosaluettelo ennen kuin ostat tuotteen. Ruoanlaitossa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että kypsennät ruoan järkevässä lämpötilassa. Äläkä siis paista ruokaa rapeapintaiseksi ja tummanruskeaksi. Ruoan väri muuttumisesta tiedät, että siihen on muodostunut huonoja rasvoja.

3. Syö enemmän kalaa
Kalassa sisältään paitsi laadukkaita rasvoja, myös hyviä proteiineja. Rasvaiset kalat (esim. lohi ja makrilli) sisältävät elimistölle välttämättömiä omega-3 ja omega-6 rasvahappoja, jotka on saatava ruoasta, sillä keho ei pysty valmistamaan niitä itse.
Syö monipuolisesti eri kalalajeja, näin saat mukavaa vaihtelua lihalle ja broilerille proteiinin lähteenä. Jos suosit lähiruokaa, valitse esimerkiksi silakkaa, ahvenia ja särkikaloja.

4. Vältä kevyttuotteita
Kevyttuotteet kannattaa jättää kaupan hyllylle, sillä niissä rasva on todennäköisesti korvattu sokerilla ja energiaa saadaan sitä kautta. Valitse mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa aina, kun se on mahdollista. Sama tietysti pätee myös rasvoihin eli suosin neitsytöljyjä, kylmäpuristettuja kasviöljyjä sekä luomuvoita.

5. Löydä tasapaino
Hyvä terveyden ylläpitämiseen tarvitaan kaikkia rasvatyyppejä sopivassa suhteessa eli niillä kaikilla on oma tehtävänsä. Rasva ei kannata pelätä, vaikka toki liiallinen rasvansaanti lihottaa. Opi kuuntelemaan kehoasi eli se kertoo kyllä, onko rasva liikaa vai liian vähän. Jos tavoitteenasi on laihtua, muista kuitenkin jättää elimistölle mahdollisuus polttaa omaa rasvavarastoa.

Sinkkuelämää 2019 osa 46

💘Sielunkumppani 💘 Mistä sielunkumppanuudesta on tarkalleen ottaen kyse, ja onko meidän kaikkien kohtalona tavata oma sielunkumppan...