perjantai 28. helmikuuta 2014

Miten selviät stressistä?

Nykyinen elämänmeno on monen mielestä stressaavaa.Toiset hermostuvat pienemmistä murheista kuin toiset. Huolehdi itsestäsi ja näe asian hyvät puolet: paineet vievät sinua eteenpäin, kun käännät ne eduksesi.

Työstä johtuva stressi on nykyisin lähes kansantauti kaikissa länsimaissa. Stressin aiheuttamat psyykkiset ja fyysiset sairaudet koettelevat kovin käsin sekä yksityistä ihmistä että kansantaloutta. Vuorokaudessa on vain 24 tuntia. Siihen pitäisi mahtua tehokasta työntekoa, seurustelua lasten kanssa, parisuhteen hoitamista, kontaktien ylläpitämistä ystävien ja sukulaisten kanssa, kodin kunnossapitoa, ostoksien tekoa jne. Jotkut selviytyvät ahtaasta aikataulusta ilma stressin häivääkään. Toiset taas stressaantuvat pienestäkin kiireestä.

Stressinsietokyky

Eri ihmisillä on hyvin erilainen stressinsietokyky, ja se vaihtelee olosuhteiden mukaan myös samalla ihmisellä.Stressinsietokykyyn vaikuttavat mahdollisuuden puuttua stressin aiheuttamiin ongelmiin, järjestelmällisyys,fyysinen kunto, yleinen onnellisuustaso, työn milekkyys ja olennaisena tekijänä ilmapiiri työpaikalla. Myös ihmisen persoonallisuus vaikuttaa stressinsietokykyyn.

Hyvät ja pahat paineet

On olemassa hyvää ja pahaa stressiä. Myönteiset paineet saavat aikaa tuloksia työssä tai miellyttäviä elämänmuutoksia. Negatiivinen stressi puolestaan on päätöntä hosumista ilman tulosta. Positiiviseb stressin eteenpäin puskeva vaikutus on tuntuva. Kun on kiire ja paljon tekemistä, saa myös paljon aikaan. Asioiden loppuun vieminen mahdollisimman nopeasti on erinomainen tapa torjua stressiä, vaikka se tarkoittaisi, että joutuu tekemään paljon töitä. Myönteisen ja kelteisen stressin raja on usein hiuksenhieno.

Olet rajallinen

Ärtymystä, keskittymisvaikeuksia, nukahtamis-tai nukkumisvaikeuksia, niskajännitystä, päänsärkyä,epämääräisiä vatsaoireita tai sydämentykytystä. Nämä ovat kaikki selkeitä varoitusmerkkejä siitä, että jaksamisesi raja on lähestymässä.

Jos voit henkisesti tai fyysisesti huonosti stressin takia, sinun on tehtävä jotain ja heti. Puhjennut burnout vaatii huomattavasti pidemmän hoidon kuin strssin aiheuttamat ensioireet. Pysähdy hetkeksi ja selvitä tilanteesi kynän ja paperin avulla. Mistä stressisi johtuu ja miten voisit ryhtyä sitä purkamaan? Jos joudut umpikujaan, hakudu ammattiauttajan luokse.

Ruokahalu katoaa

Yllättävää kyllä stressi  ruokahalua ja supistaa vatsalaukkua. Ei tee mieli syödä kunnon aterioita, vaan napostelet kaikenlaista pitkin päivää. Niin kauan kun napsit vihanneksia, hedelmiä, jogurttia ta muutaman voileivän, olet suhteellisen turvallisella pohjalla. Mutta jos alat syödä makeisia ja leivoksia, sinulle tulee ongelmia. Makeisten korkea sokeripitoisuus aiheuttaa suuria verensokerin heilahduksia, siitä johtuvia mielialan vaihteluja sekä keskittymisvaikeuksia. Ne madaltavat stressikynnystäsi entisestään.

Lisää vitamiineja

Koska stressi pitää elimistöä koko ajan taisteluvalmiina, se kuluttaa huomattavasti enemmän kuin tasapainoinen elämätyyli. Yhdistettynä huonoon syömiseen seurauksena saattaa olla vitamiinin-, hiven- ja kivennäisaineenpuutostiloja. Kun olet stressaantunut, sinun kannattaisi varmistaa tärkeiden aineiden saantia nauttimalla niitä pillereinä. Tärkeimmät vitamiinit ovat B-ryhmä sekä C ja E.

Uni ei tule

Kun elimistö käy ylikierroksilla ja ajatukset pyörivät päässä, on usein vaikeaa rauhoittua iltaisin. Erilaiset rentoutsmenetelmät ja mietiskely helpottavat nukahtamista ja nukkumista. Liikunnan tuoma terve väsyys auttaa. Myös säännölliset iltarutiinit ovat tärkeitä. Laihduttajilla ilmenee myös usein nukahtamisvaikeuksia, koska he saavat liian vähän hiilihydraatteja.

Mikä tyyppi olet?



  • Suoritusstressaaja tietää osaavansa, mutta menee kilpailutilanteissa täysin lukkoon. Vaikka hän osaa asiansa, hänen kilpailuahdistuksensa aiheuttaa jatkuvasti epäonnistumisia.
  • Vastuunkantaja uskoo, että maailman kaatuu ilman häntä. Hän kantaa kaikilla elämänalueilla niin suurta vastuuta, että hän stressaantuu. Vastuunkantaja uskoo, että ilman häntä koti kaatuu, työpaikka menee nurin ja ystävät tuhoavat elämänsä.
  • Itsensä vähättelijä kärsii olettomasta itstunnosta ja stressaantuu siitä. Hän ei uska osaavansa mitään, joten hän ei myöskään  pyri mihenkään.
  • Pyrkyri on energinen ja aikaansaapa johtajatyyppi. Hän on kiireinen, mutta niin kauan kun hän saa toteuttaa itseään, hän ei stressannu. Pyrkyrit pyörittävät tätä maapalloa, mutta aiheurravat myös paljon ongelmia.

Tyypilliset stressitekijät

  • lähiomaisen kuolema
  • oma tai lähiomaisen vakava sairaus
  • avioero
  • taloudelliset ongelmat
  • työpaikan menettäminen
  • lapsen syntyminen
  • lapsen muuttaminen pois kotoa
  • naimisiin meneminen ja yhteen muuttaminen
  • työpaikan vaihtaminen
  • muuttaminen

Muista!

  • Opi sanomaan ei!
  • Älä unohda itseäsi ja oma aikaasi.
  • Pyydä aina miettimisaikaa ennen kuin lupaat jotain.
  • Älä lykkää ikäviä asioita. Kun hoidat vaikeat asiat heti pois päiväjärjestyksestä, voit unohtaa ne ja mennä eteenpäin.
  • Anna anteeksi itsellesi ja muille. Jokainen mokaa joskus ja virheistä oppii. Älä jää harmittelemaan, vaan unohda asia ja jatka eteenpäin.
  • Älä vertaa itseäsi muihin. Vältä kadehtimasta muita ihmisiä, se ei koskaan johda mihinkään. Mieti omia lähtökohtiasi ja tee parhaasi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Sinkkuelämää 2018 osa 44

Onko iällä väliä? Ikä on vain numero! Jos oikeasti etsiä rakkautta, iästä ei ole väliä! Todella paljon olla mahdollista iäl...