lauantai 3. maaliskuuta 2018

Eroon makeahimoista

Oletko koskaan tarkistanut ravintosisältöä, kuinka paljon sokeria, rasvaa on levyssä piilee?
Oletko koukussa sokeriin? Mitä enemmän syöt sokeria, sitä enemmän sitä tekee mieli, jolloin kierre jatkuu.
Makeahimo voi johtua myös joidenkin ravintoaineiden puutteesta, kuten kylläisyyttä aiheuttavan proteiinin tai vitamiinien puutteesta. Syö monipuolista ravintoa 5-6 kertaa päivässä. Äläkä venytä ateriavälejä liian pitkiksi, äläkä mene kauppaan nälkäisenä. Jopa voi sortua huonoihin valintoihin.
Syö jokaisella aterialla:
  • proteiinia
  • hyvänlaatuista rasvaa
  • hyviä hiilihydraattia
  • Kasviksia ja vihanneksia
Kun syöt säännöllisin väliajoin, verensokeri ei heilahtele etkä tule syöneeksi ylimääräisiä herkkuja. Pidä mukanasi terveellistä välipaloja:
  • Rahkaa
  • Pähkinöitä
  • Hedelmiä
Aina kun mielesi tekee makeaa, juo vettä tai tee 15 minuutin ajan jotain muuta. Makeannälkä yleensä häviää tässä ajassa ja unohdat himon. Harrasta liikuntaa, liikunnan jälkeen ei tee mieli syödä makeaa ja pilata hyvää treeniä, vaan liikunta ainoasta vähentää makeahimoa.

Vaihda makeat herkut hedelmiin, kasviksiin ja pähkinöihin. Hedelmät sisältävät kuituja ja maistuvat makealta, mikä loistava korvike turhaa sokeria sisältäville herkuille. Pähkinät ovat oiva valinta leffaevääksi, voit napostella niitä samalla tavalla kuin irtokarkkeja. Dippaa porkkanaa sipsien sijasta. Saa porkkanoista huomattavasti enemmän C- vitamiinia kuin rasvaisista sipseistä.
Hyvää leffailtoihin varten
Älä osta kotiin herkkuja " pahan päivän varalle".
Tulet syöneeksi terveellisesti, kun jääkaapista löytyy vain terveellistä ja monipuolisia ruoka-aineita. Älä kiellä itseäsi kuitenkaan kaikkea. Pieni pala makeaa ei ole pahaksi, kunhan muistat hillityn määrän, jos kiellät jokaisen herkkupalan, voit repsahtaa jossain vaiheessa ja syödä makeaa mahan täydeltä.
On selvää, että makeanhimoista irti pääseminen vaatii itsekuria. Viikon tauon jälkeen huomaat kuitenkin kuinka mielesi ei tee enää mieli makeaa ja haluat syödä terveellisesti.
Hyvä olo tuntuu ja näkyy. Makeanhimosta eroon pääseminen tuottaa sinulle energisempää oloa ja kevyempää painolastia.

5 ASIAA RASVOISTA:

1. Rasvojen laatu tärkeämpää kuin määrä
Kiinnitä huomioita, että saat ravinnosta laadukkaita rasvoja. Erityisesti terveellisiä rasvoja ovat esimerkiksi omega-3-rasvat. Hyviä rasvoja saat mm. rasvaisesta kalasta, kasviöljystä, pähkinöistä ja siemenistä sekä avokadosta.

2. Vältä transrasvaa
Transrasvat syntyy, kun rasva kuumennetaan tai kovetetaan teollisesti. Monet einekset ja valmisleivonnaiset sisältävät osittain kovetettua tai kovetettua rasvaa, joten lue aina ainesosaluettelo ennen kuin ostat tuotteen. Ruoanlaitossa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että kypsennät ruoan järkevässä lämpötilassa. Äläkä siis paista ruokaa rapeapintaiseksi ja tummanruskeaksi. Ruoan väri muuttumisesta tiedät, että siihen on muodostunut huonoja rasvoja.

3. Syö enemmän kalaa
Kalassa sisältään paitsi laadukkaita rasvoja, myös hyviä proteiineja. Rasvaiset kalat (esim. lohi ja makrilli) sisältävät elimistölle välttämättömiä omega-3 ja omega-6 rasvahappoja, jotka on saatava ruoasta, sillä keho ei pysty valmistamaan niitä itse.
Syö monipuolisesti eri kalalajeja, näin saat mukavaa vaihtelua lihalle ja broilerille proteiinin lähteenä. Jos suosit lähiruokaa, valitse esimerkiksi silakkaa, ahvenia ja särkikaloja.

4. Vältä kevyttuotteita
Kevyttuotteet kannattaa jättää kaupan hyllylle, sillä niissä rasva on todennäköisesti korvattu sokerilla ja energiaa saadaan sitä kautta. Valitse mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa aina, kun se on mahdollista. Sama tietysti pätee myös rasvoihin eli suosin neitsytöljyjä, kylmäpuristettuja kasviöljyjä sekä luomuvoita.

5. Löydä tasapaino
Hyvä terveyden ylläpitämiseen tarvitaan kaikkia rasvatyyppejä sopivassa suhteessa eli niillä kaikilla on oma tehtävänsä. Rasva ei kannata pelätä, vaikka toki liiallinen rasvansaanti lihottaa. Opi kuuntelemaan kehoasi eli se kertoo kyllä, onko rasva liikaa vai liian vähän. Jos tavoitteenasi on laihtua, muista kuitenkin jättää elimistölle mahdollisuus polttaa omaa rasvavarastoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Sinkkuelämää 2018 osa 44

Onko iällä väliä? Ikä on vain numero! Jos oikeasti etsiä rakkautta, iästä ei ole väliä! Todella paljon olla mahdollista iäl...