tiistai 11. syyskuuta 2018

Terveellinen aamupala

Kaurapuuroa, raejuustoa (rasvaton) ja mustaherukkaa


Terveellinen aamupala on monelle todella hankalaa. Miksi kannattaa syödä aamupalaa? Noh, minäpä kerron.


Koska elimistö on yö ajan lepotilassa. Käynnistyäkseen heti aamusta elimistö tarvitsee ravintoa. Aamupala lopettaa yöpaaston ja täyttää energiavarastot, jolloin päivä lähtee hyvin käyntiin. Tärkeintä on syödä edes jotain. Jos ruoka ei maistu heti heräämisen jälkeen voi aamupalan syödä vaikka puolen tunnin tai tunnin kuluttua.
Painonhallinnan kannalta aamiainen on erittäin tärkeä, sillä se antaa elimistölle energiaa heti aamusta, jolloin riski naposteluun myöhemmin päivällä vähenee. Painonhallinta on myös helpompaa, kun elimistö saa energiaa tasaisesti ja verensokeri ei heilahtele liikaa. Yhteinen nimittäjä ihmisille, jotka pysyvät laihdutuksen jälkeen normaalipainossa, on aamiaisen syöminen seitsemän kertaa viikossa ja liikkuminen tunnin päivässä.

Aivot tarvitsevat toimiakseen energiaa. Ilman riittävää ravintoa ajattelu, oppiminen ja töissä/koulussa suoriutuminen voi olla vaikeampaa. Hyvä aamupala antaa energiaa myös aivoille, jolloin ne ovat heti aamusta täysillä mukana päivän haasteissa. Terveellinen aamupala antaa hyvän perustan päivittäiselle ravintoaineiden saannille.
Täysjyväviljaa, marjoja, hedelmiä tai vihanneksia sekä jotain proteiinipitoista kuten maitotuotteita, kananmunaa tai leikkeleitä sisältävä aamupala antaa jo monipuolisesti ravintoaineita. Etenkin jos on vaarana, että lounas jää väliin tai siirtyy iltapäivän puolelle, aamiaisen merkitys korostuu entisestään.

Aamupalan syöminen rytmittää hyvin myös loppupäivän syömistä. Kun syö kunnollisen aamupalan, on helpompi syödä kevyemmin illalla. Iso osa päivän energiantarpeesta pitäisi täyttyä aamupalalla ja lounaalla, sillä energiaa tarvitaan nimenomaan päivän aikana. Annoskoot kannattaa kuitenkin pitää kohtuullisina. Iltaa kohden syöminen voi olla kevyempää. Jos illalla syö runsaasti, ei ruoka aamulla maistu. Toisin sanoen, kun ei syö aamulla, kuvastaa se yleensä jonkinlaista virhettä ravitsemuksessa.
Kaurapuuro, Chia-siemeniä, raejuustoa (rasvaton) ja mustaherukoita

Suosittelen teille opettelemaan syömään aamupalaa! Tulee energinen olo kun on syönyt kunnon aamupalan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

60 ideaa mitä pitäisi tehdä, kun täyttää täydet 30 vuotta?

Kuva: Pixabay Valitse itsellesi 30 asiaa, jonka varmasti haluat toteuttaa ja tehdä, kun täytät täydet 30 vuotta. Ja on sellaista ai...