tiistai 6. helmikuuta 2018

Hyötyliikunta parantaa terveytä

Kävelylenkki antaa positiivista energiaa ja iloa! :)



Hyötyliikunta on arkiliikuntaa, joka on kaikenlainen päivän mittaa tapahtuva liikkuminen ja liikehtinen. Hyötyliikunta kuuluu siivoaminen, työhön pyöräily tai kävely, lumen luonti, lehtien haravointi, halon hakkuu, lapsen kanssa leikkinen, portaiden nouseminen, bussipysäkiltä tai autosta kauppaan kävely – lukuisat päivittäiset puuhat ovat arkiliikuntaa.

Suurin osa ihmisen liikunnasta kertyy päivän askareiden yhteydessä arkiliikunta.

Hyötyliikunnasta on paljon iloa, jonka voi jokainen ihminen voisi kokea ja pysyä terveenä.

Puoli tuntia reipasta hyötyliikuntaa päivittäin, esimerkiksi 4-5 kilometrin työmatkan pyöräily tai kävely, parantaa kestävyyskuntoa ja auttaa painonhallinnassa. Säännöllinen ja pitkäaikaista arkiliikunta eli pyöräily ja kävely harrastavilla ihmisillä on havaitut monia terveyshyötyä liikunnasta eli:

1. sepelvaltimosairauksien kehittymisen vaara alenee 50 %:lla

2. 2 tyypin diabeteksen kehittymisen vaara laskee 50 %:lla

3. ylipainoisuuden vaara laskee 50%:lla

4. korkean verenpaineen kehittymisen vaara laskee 30%:lla

5. sydän- ja verisuonisairauksien vaara pienenee

6. osteoporoosin kehittyminen hidastuu

7. masennus- ja ahdistusoireet helpottuvat.
8. lihakset, luut, aivot, hermosto, aineenvaihdunta, nivelet ja jänteet voivat paremmin.


Arkiliikunnalla pystyy pudottamaan painoa

Reippaalla kävelyllä pitää painon kurissa, koska painonhallinnassa liikunnasta on hyötyä, vaikkakin merkittävää laihtumista pelkästään liikunnalla on vaikeampi saada aikaiseksi. Laihtumiseen tarvitaan myös ruokavaliomuutoksia.

Säännöllinen reipas kävely vähentää erityisesti vatsalihavuutta, millä on merkitystä metabolisen oireyhtymän ehkäisyssä. Säännöllinen kävely ja pyöräily lisäävät energiakulutusta riittävästi näkyvän muutoksen aikaansaamiseksi vyötäröympäryksessä.

Terveysliikunnan suositukseen onkin tavoitteeksi harjoittaa kestävyyskuntoa reippaalla teholla pari tuntia kolmekymmentä minuuttia viikoittain. Monilla on mahdollisuus kerätä tarvittava liikuntamäärä työmatkoilla, kulkemalla ne kävelen tai pyörällä tai korvaamalla ainakin osa ajoneuvoilla kuljettavasta työmatkasta kävelyllä tai pyörällä.

Arkiliikunnalla on näin ollen mahdollista vaikuttaa vallitsevaan lihavuusepidemiaan. tutkimuksissa on todettu, että muutaman prosentin painonpudotus onnistuu viikoittaisella kahden ja puolen tunnin reippaalla kävelyllä.

Laajoilla yhteiskunnallisella ratkaisulla voidaan samalla vähentää myös terveydenhuollon kuluja ja pienentää ekologista jalanjälkeä.

Hyötyliikunta tulee ihmisten terveytä

Liikunnan hyödyt ovat moninaiset eli olo ja mieli kohenevat, verenkierto vauhdittuu, luusto pysyy kunnossa ja paino hallinnassa jne.

Liikkuminen on osa sosiaalista elämää. Kävely naapureille kyläilemään, ulkoilu lasten kanssa, perheen yhteiset ulkoleikit ja hyötyliikunta, kuten marjojen tai sienten kerääminen, tuovat huomaamatta liikettä elämään. Kävely- ja juoksulenkkeilykin saattaa olla hauskempaa toisen kanssa. Hyvä tapa onkin sopia ystävän kanssa säännöllistä lenkkipäivistä. Ja mieleiset liikuntamuodot löytyvät kokeilujen ja kokemuksien kautta. Usein liikkuminen tuottaa mielihyvää vasta, kun siihen tottuu ja se loksahtaa luonnolliseksi osaksi päivää.
Näillä keinoilla lisäät hyötyliikuntaa

Helpoiten lisätä hyötyliikuntaa arkeesi pieni muutoksin, jotka nopeasti muuttuvat pysyväksi tavaksi.
  • Valitse portaat hissin sijaan aina kun mahdollista.
  • Jää bussista pois pysäkkiä tai pari aiemmin ja kävele loppumatka. Jos työmatka ei ole liian pitkä, kesällä sen voi taittaa vaikkapa pyöräillen.
  • Kun puhut puhelimessa nouse siksi ajaksi kävelemään tai ainakin seisomaan.
  • Palaverissa ei ole pakko aina istua, miksette lähtisi vaikka kävelypalaverille ulos?
  • Haravoi pihaa hieman useammin kuin ehkä tarvitsisi. Kukkien istutus, rikkaruohojen kitkeminen ja ruohonleikkuu ovat kaikki oivia hyötyliikunnan muotoja.
  • Liity mukaan lasten leikkeihin pihalla, hippaa leikkiessä tulee nopeasti hiki!
  • Siivoamisestakin saa kivempaa kun muistaa, että se on erittäin tehokas hyötyliikuntamuoto.
  • Metsäkävelyllä saat kaksi kärpästä yhdellä iskulla: tehokasta hyötyliikuntaa ja kenties myös kassillisen sieniä tai marjoja!
  • Älä lähetä aina sähköpostia kollegalle, mikäli voit kävellä hänen työpöytänsä luo kertomaan asian.

Luukku 10

Joulumusiikkia